YayBlogger.com
BLOGGER TEMPLATES

Tuesday 5 May 2015

Jodoh kan di tangan Tuhan. Tapiiiii...

Okay hai hai haiiii everybody. Assalamualaikum!

It's late enough anyway. Dah pukul 2.30 pagi dah ha. Tapi.. Ada ayat yang macam calar hati ni tetiba bila aku keluarkan ayat pesanan Ayoh aku regarding to JODOH. Ayoh once said,

"Memanglah jodoh di tangan Tuhan. Tapi, Allah pesan suruh kita usaha. Doa. Usaha tu maknanya Allah suruh kita bebetul cari jodoh yang kita nak untuk kita hidup dengan dia sampai mati. Cari 'dia' sampai kita puas hati. Taksalah pun kalau kita nak cari, nak kenal jodoh kita tu untuk yakinkan kita, dialah yang terbaik untuk kita. Ada mata, nak yang cantik kacak, pilih lah, Memanglah rupa takjamin bahagia, tapi selagi Allah bagi peluang untuk kita usaha, taksalah kalau kita nak yang lawa. Ehhh! Cucu Ayoh nanti pun comel tau kalau laki kau tu comey. Tambah pulak dia tu pandai amik hati orang tua, jaga semayang, tak kedekut, and paling penting, kita serasi dengan dia. Dia sayang kita lebih dari kita sayang dia. Tak ke bertuah? Kat mana lagi nak menyesal kalau kita dah jumpa orang yang kita nak, yang kita doa kat Allah selama ni bebetul kita dapat. Bahagia kan? Ingat, kita nak pakai dia, nak hidup dengan dia, nak hadap muka dia tu sampai mati. Carilah dia sampai puas hati. InshaAllah takkan menyesal sampai tua nanti."

Haaaaa amik kau! Berjela tau Ayoh pesan pasal cari jodoh.

Tapi tetiba ada yang potong line cakap,

 "Elehhhh, kalau dah kenal lama lama bertahun tu macam taksesuai nak jadi jodoh dah.".

Apaaaaaa ni apaaaaa ni! Haishh. Sentap aku.

Well, lain orang lain pendapat kan. Sooo, okay. Fine. Aku respect opinion tu. But in my own words i would say that kenal lama lama then nak simply said itu bukan jodoh is totally wrong. Awak bukan Tuhan nak judge mcmtu. Memang betul jodoh di tangan Allah, tapi takkan lah kita ni nak duduk rumah je then tetiba jodoh datang. Haaaaa kalau mcmtu laaaa, baik gi balik terperap dalam rumah. Takyah belajar jejauh ni, buang masa. Well, kan duduk rumah macamtu je pun boleh dapat rezeki. Kann? Memang duduk rumah sesaje pun dapat degree kan? Haaa gi laa balik rumah. Takyah usahakan. Lama lama ni kannn buang masa je. Duduk rumah pun PHD datang bergolek kan? Apedaaaaa.. Again. Jodoh di tangan Allah. Mungkin Allah temukan kita lama. Mungkin ada orang jumpa je terus nikah. Jodoh jugak.Mungkin yang kenal lama terpaksa lalui banyak halangan, kesilapan. Tapi disebabkan lama tu, mungkin Allah nak mereka sedar and betulkan untuk mereka jadi halal. Mungkin.Yang penting, usaha tu perlu ada. Kalau takde usaha, duduk rumah je postman hantar KFC. Kan?




Renung renungkan, mmuahhh stepek :*

No comments:

Post a Comment